Aangekomen op Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leonieke Merkestein - WaarBenJij.nu Aangekomen op Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Leonieke Merkestein - WaarBenJij.nu

Aangekomen op Dubai

Door: Leonieke

Blijf op de hoogte en volg Leonieke

28 November 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Woensdag 26 november: ’s ochtends pakken we onze koffers weer in, dit gaat steeds vlotter. Het is in het begin van de ochtend al 23 graden met een strak-blauwe lucht, zó hadden we ons Nieuw Zeeland in de lente voorgesteld!
Eerst gaan we nog ergens wat drinken en de auto voltanken. Dan is het tijd om van ons autootje afscheid te nemen: ook al is het een Pietje Smeerpoets geworden, wat waren we blij met hem! We hebben in totaal 4786 km gereden in heel Nw Zeeland.
We zijn al vroeg op het vliegveld in Christchurch en na het inchecken kunnen we heerlijk buiten in de zon gaan liggen. Ongelooflijk, wát een heerlijk zomerweer, dat maakt het nóg moeilijker om hier weg te gaan!
Ook ongelooflijk is dat we op het vliegveld wéér onze buurtjes Mariëlle en Peter tegenkomen en dat terwijl zij vandaag nog niet eens vertrekken!
Alsof dit land zo klein is ….
De middag vliegt voorbij en al gauw is het dan tijd om in het vliegtuig te stappen. Tegen 5 uur ’s middags vertrekken we dan toch echt. We vliegen in totaal 21.10 uur en hebben een tussenlanding in Sydney en later in Bangkok. De afstand naar Sydney is 2128 km, naar Bangkok 7635 km en naar Dubai nog eens 4907 km, dus in totaal leggen we vandaag 14.670 km af.
In Sydney is het vlak en zien we veel flats, we missen nu de bergen al! De temperatuur is hier 25 graden en het tijdsverschil met Nederland wordt al een paar uur minder. In Bangkok valt op dat het Thaise vliegveld erg oud is en de mensen zijn niet zo aardig als we gewend zijn in Nieuw Zeeland. De temperatuur is hier 29 graden. Als we ’s ochtends om 06.10 uur in Dubai aankomen is het er al 27 graden en de dag moet nog beginnen! Er is inmiddels een tijdsverschil met Nieuw Zeeland van 9 uur: we lopen in op de tijd en worden er vanzelf steeds jonger op ….
Opvallend is dat we hier weinig toiletten zien, maar we kunnen wel overal in “gebedsruimten” terecht!
We worden naar ons hotel gebracht en hebben daar een schitterend uitzicht op de torenhoge gebouwen die voor een prachtige skyline zorgen. ’s Ochtends om 9 uur is voor ons een excursie geboekt, dus even bijkomen zit er niet in!

Met de gids gaan we de highlights van de stad zien. We gaan naar Deira, het authentieke oude centrum van Dubai. Hier bezoeken we de Gold Souk, waar je wordt overdonderd door al het goud, naar de Spice Souk met al zijn heerlijke kruiden en we gaan naar de Dubai Creek waar we ook gezellig het water op gaan met een watertaxi (“abras”) en richting Deira varen met prachtig uitzicht over de stad. Ook neemt hij ons mee naar een zaakje waar ze prachtige dingen verkopen, en waar ik smelt voor een kameelleren handtas. Omdat we het over de prijs niet eens worden gaat de koop niet door. Hierna gaan we naar het Dubai Museum, het oudste gebouw van Dubai waarin de ontwikkeling van de stad centraal staat.
Ook gaan we naar het strand van Palm Jumeirah, het eerste van de drie Palmeilanden dat voor de kust van Dubai door enorme baggerwerken werd aangelegd. Het schiereiland is gebouwd in de vorm van een palmboom met een stam en 16 takken. Hier is het Atlantis Hotel beroemd en wordt natuurlijk ook door ons gefotografeerd evenals het meest luxueuze hotel van de wereld, het Jumeira Burj Al Arab hotel, met zijn karakteristieke zeilvormige vorm. Vervolgens nog een bezoekje aan de grote Moskee.

Na deze excursie gaan we maar meteen door. We gaan eerst ons hotel eens verkennen. Het is hier gedaan met de elektrische dekens van de hotels in Nieuw Zeeland. Hier hebben we heerlijk gevoerde hotelslippertjes, een fantastisch mooie kamer en een prachtig zwembad bij tropische temperaturen!
We nemen een taxi en laten ons afzetten bij de Dubai Mall, ’s werelds grootste winkelcentrum. Alle superlatieven zijn hier van toepassing! Hier zijn alleen woorden voor te bedenken als “enorm, groot, goud, glimmend” enz. Het valt niet in woorden uit te drukken hoe spectaculair dit is. Er is ruimte voor meer dan 1200 winkels, de totale winkeloppervlakte bedraagt meer dan een half miljoen vierkante meter. Er kunnen 14.000 auto’s worden geparkeerd. In het atrium van de Dubai Mall staat ook het grootste aquarium ter wereld, met afmetingen van 8.3 bij 32.8 meter en met enorme vissen, waaronder flink grote haaien.
Je hebt er een ijsbaan met olympische afmetingen, een bioscoop voor 12.000 mensen, enorme watervallen en ga maar zo door! Het enige minpuntje is dat ze hier totaal geen wijn verkopen in supermarkten!
De Burj Khalifa die met zijn 828 meter de hoogste toren van de hele wereld is bezoeken we in het donker nog eens: wát is dat een mooi gezicht met al die lichtjes! Tenslotte genieten we van de lichtshow van de fonteinen die zorgt voor een prachtig kleurenspektakel over de Dubai Creek.
> Dubai bij nacht, het is een sprookje! <

Vrijdag 28 november: we beginnen de dag met een ontbijt dat alles omvat. Na ons tegoed te hebben gedaan aan de pancakes, Spaanse omeletten,loempia’s, taartjes, vruchten en het warme eten in alle varianten moet Dubai even op ons wachten: we moeten even uitbuiken. We hebben misschien een beetje te veel gegeten, maar we willen ook het risico niet lopen om hier een vitaminetekort op te lopen….
’s Middags gaan we naar Dubai Marina met de metro. Toevallig gaan hier net de wereldkampioenschappen skydive beginnen! We hebben hier een ongelooflijk leuke dag! We zien 8 piloten uit de hele wereld die prachtige shows geven. Dit wordt vooraf gegaan door een waanzinnig mooie luchtshow van een drietal vliegtuigen die prachtige demonstraties geven. En wij zijn daar gewoon bij …..!
Pas begin van de avond komen we weer in het hotel. We hebben niet eens tijd gehad voor ons fantastische zwembad!
Omdat ik toch wel bleef twijfelen over de tas die ik gisteren heb gezien, heb ik een mail gestuurd dat ik voor een bepaald bedrag de tas graag wilde hebben. Ik bied 50 euro minder dan hun laatste vraagprijs. Tot mijn grote verrassing krijg ik al snel een mail terug dat het goed is en dat ze de tas morgen in het hotel komen bezorgen! En dat terwijl het voor hun een Islamitische rustdag is!
We hebben gereserveerd voor een buffet hier in het hotel. Het is weer net als bij het ontbijt héél uitgebreid en overheerlijk! De manager komt nog even een praatje maken aan onze tafel en vraagt of alles naar wens is; je bent hier zeker geen nummer!
Zo’n fantastisch hotel hebben we niet veel vaker meegemaakt! Ze komen een paar keer per dag langs om te vragen of je nog iets nodig hebt. De boardingpassen printen ze niet alleen voor je, maar ze komen ze ook nog eens bezorgen op je kamer! Het is een schitterende afsluiting van de avond en van de vakantie in Dubai.
Morgen gaan we weer verder. Waarschijnlijk gaan we na het ontbijt nog even zwemmen, dan de koffers inpakken en wachten op mijn mooie tas uit Dubai!
Hierna worden we opgehaald en gaan om 16.10 uur weer vliegen. Naar verwachting vliegen we 7.20 uur over een afstand van 5174 km. We hebben dan in totaal 14.696 km gevlogen (heen: 19.870 km en terug 19.844 km).
Dit was de laatste update. Wel komen er nog een paar pinguïnfoto’s van Nieuw Zeeland en voor Anja zal ik de dolfijnenfoto nog op speciaal verzoek opzoeken! Het was een bijzonder gevarieerde vakantie. Heb je in Mount Cook een besneeuwde berg naast je hotelkamer, dan heb je een paar dagen later gigantische wolkenkrabbers in Dubai tegenover je bed!
Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle leuke reacties en als we weer thuis zijn kunnen jullie natuurlijk nog meer van onze vakantie horen!

NB : ik zie dat er iets mis is gegaan met het plaatsen van de foto´s! Nu hebben we geen tijd meer meer, dus ik kan dit pas weer thuis doen.
Willen jullie alsjeblieft dan later nog een keer kijken, de foto´s zijn echt de moeite waard!!

• 28 November 2014 - 21:37

Fokke:

Ha Leonieke,
    Een goede vlucht terug. Het zal je wel tegenvallen met de temperatuur :-( Hier is het kil.
    Ik ben benieuwd naar je foto's!
    Groetjes,
    Fokke

• 28 November 2014 - 22:59

Anja Van Renswou:

Jammer dat er niet meer verslagen komen. Zo leuk om het te lezen en mee te reizen:-)
    Voor jullie zit het er nu helaas bijna op. Maar er kan terug gekeken worden op een fantastische vakantie met enorm veel indrukken, die voor altijd in het geheugen gegrift staan! Heel goed dat jullie besloten hebben deze reis te maken. Daarin meergenomen het bezoek aan Mariëlle en Thomas. Jullie weten nu waar ze het laatste half jaar gewoond en gewerkt hebben.
    Een hele goede terug reis. Hier is t nog niet echt winter, maar t komt er misschien wel aan.
    Straks weer landen in het dagelijkse leven, dat zal niet meevallen. Maar vast fijn om iedereen weer gezien! Liefs, Anja

• 29 November 2014 - 08:25

Leonieke Merkestein:

Tot mijn schrik zie ik dat de foto´s niet bij mijn reisverhaal geplaatst zijn! Later ontdek ik dat ze bij een vorig verhaal staan, dus op de verkeerde plek. Misschien was het toch niet zo slim om dat na een drukke dag nog eens´s nacht om 2 uur te doen!
    Fokke en Anja, kijken jullie nog maar even, want nu staan de foto´s hopelijk wel goed!
    Hoe vinden jullie Dubai?

• 29 November 2014 - 11:35

Willem-Jan:

Wow ik twijfel nu gewoon wat ik mooier vind, Dubai of Nieuw Zeeland. Als ik de foto's van Nieuw Zeeland bekijk, zie ik vooral veel wolken, regen en sneeuw en bij de Dubai foto's alleen maar zonnige foto's met grote glimlachen op het gezicht :). Geniet nog maar eventjes van jullie reis, want jullie gaan straks weer naar huis toe... Vind ik wel weer heel leuk, maar ik snap dat jullie wel wat langer zouden willen blijven ;)

• 29 November 2014 - 21:49

Mariëlle:

Dubai ziet er ook heel indrukwekkend uit! Maar als ik 's ochtends wakker word zie ik toch liever mijn ruime tuin met het groene landschap van Nieuw-Zeeland dan dat ik een wolkenkrabber voor me neus heb. Maar zo heeft ieder zijn voorkeur! Sterkte met het wennen aan het koude jaargetijde en wij zien jullie snel weer!

• 29 November 2014 - 23:34

Rolf:

Mooie reis hebben jullie gemaakt. Heel herkenbaar was het deel op het noord-eiland.
    Ik wil ook wel weer terug naar NZ. Maar Dubai staat na jullie belevenissen nu zeker hoog op mijn lijst om te gaan bezoeken. Groetjes Rolf.

• 30 November 2014 - 02:56

Leonieke Merkestein:

Ha Rolf, ja dat kan ik me voorstellen.
    Dubai is heel bijzonder. Het is niet goed te omschrijven, alles is glimmend en groots en zelfs zó groot dat niks op een foto past: de torenhoge gebouwen, het aquarium, de enorme hoge Burj Khalifa.
    Mijn fototoestel kon dit allemaal niet aan ...
    Ga er met Albertine maar een keer kijken!

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Leonieke

Wij gaan onze dochter en schoonzoon opzoeken in Nieuw Zeeland, je moet tenslotte iets voor je kinderen over hebben! Natuurlijk gaan we dan direct wat meer van de wereld bekijken nu we deze kans krijgen. Lees je mee wat we allemaal doen en meemaken? Kort samengevat komt het hier op neer± Maandag 27 oktober om 14.40 uur vliegen we naar Dubai. Hier komen we dinsdag aan en dan vliegen we na een stop van een paar uur door naar Kuala Lumpur in Maleisië, waar we twee nachtjes blijven om vervolgens door te vliegen naar Australië. We blijven dan weer 8 uur in Melbourne en daarna vliegen we door naar Auckland in Nieuw Zeeland: vrijdag 31 oktober komen we daar aan om 13.45 uur. We hebben daar een auto gehuurd en reizen dan het hele Noorder en Zuider eiland over. We hebben dan ook een paar dagen een stop bij Mariëlle en Thomas (van vrijdag tot maandag) en trekken dan weer verder. De autotour eindigt 28 november en dan vliegen we vanaf Christchurch (Zuider Eiland van Nieuw Zeeland) naar Sydney in Australië waar we weer een tussenstop hebben. Hierna gaan we naar Bangkok, waar we de volgende stop hebben en dan vervolgens door naar Dubai, waar we we twee nachtjes blijven om tenslotte zaterdag om 16.10 uur voor het laatst in een vliegtuig te stappen richting Nederland. De verwachting is dat we dan die zaterdag om 20.30 uur op Schiphol aankomen. Het is een tijdsverschil van 12 uur, maar maandag zit ik weer fris en fruitig op de JP Coenhof en Gerard in Driebergen.

Actief sinds 25 Okt. 2014